Dinsdag 26 Oktober 2010 - Reisverslag uit Shigatse, China van Wilbert Rutten - WaarBenJij.nu Dinsdag 26 Oktober 2010 - Reisverslag uit Shigatse, China van Wilbert Rutten - WaarBenJij.nu

Dinsdag 26 Oktober 2010

Door: tibetbakery Wilbert.

Blijf op de hoogte en volg Wilbert

26 Oktober 2010 | China, Shigatse

Dinsdag 26 Oktober 2010

Hald mich ens vas en dan......het is 8:00 en de wekker gaat elke morgen om dezelfde tijd af, en dat al vanaf het begin dat ik hier ben, het lijkt een vast ritueel elke morgen. En terwijl ik dit opschrijf zijn er eigenlijk heel veel rituelen die hier dagelijks terug komen (ut begint toch neet saai te waere.. he bekker) mij hoor je niet klagen, maar ik zal een paar voorbeelden geven die ik elke dag wel tegen kom. Het begint natuurlijk met elke dag weer die vervelende strontvleeg die blijkbaar om de zelfde tijd zijn wekker heeft staan. Ik sta op en kijk naar buiten hoe het weer is. Ik ga pi.. en spoel door met m'n blauwe doorspoelsetje. Steek ondertussen een stokje aan en begin aan de dag, wassen en alles wat daar bij hoort. Terug naar de kamer en elke weer denk ik, trek toch iets warmers aan je voeten want het vriest hier bijna binnen, en dan zie ik ook de kinderen buiten aan de kraan zich wassen en de tanden poetsen. Computer aan en zet koffie en smeer (ein eige gebakke bruuedje met pindakies van Skippy) Bekijk de site en hotmail voor nieuws en ben benieuwd naar jullie reactie's (dit vindt ik elke morge hielemaol top) Lees de laatste bladzijde van mijn boek en ga om 9:30 naar mijn werk (hi,hi,hi) en voor dat ik naar de bakkerij ga, staan daar de drie paarden voor de eetzaal te grazen, ik zeg ze even goeiendaag en loop door naar de bakkerij. En daar is Lhakpa die dan als eerste voor mij de deur openmaakt (ik heb van haar een foto mogen nemen terwijl ze aan het lezen is) zo,.. de eerste ochtend rituelen zijn geweest. Eerst wordt er nog met de blindestok van Lhakpa de lampen aangetikt (ik bin nog aan ut wachten det die dinge ein kier naor onder dondere)Tijdens mijn les krijg ik om de halve minuut een glas thee ingeschonken en het wordt me netjes aangereikt
( ik veul mich meij net eine kuning) maar dit is hier het gebruik en de ander dames drinken net zoveel mee. Om 13:00 gaat de eerste bel voor de kinderen om te eten, en terwijl de kinderen aan het afwassen zijn buiten aan de kraan, gaat er voor ons (staf medewerkers)de bel ik ga op mijn vast plaats zitten. Mijn vast wit kommetje met rode bloem en zo ook mijn eigen thee kommetje en stjop sticks (want anders krieg ik dea ries echt neet naor binne) liggen netjes op het eten klaar. Tijdens het eten komt een van de staf mij netjes mijn drinken (blackthea)aangeven en schud mijn kommetje wel drie keer bij. Ik dacht dit doen ze voor mij alleen maar dit gebeurt bij iedereen dit gebeurt drie keer bij iedereen (en oewieeje as ze bedank veur de d'n derde kier) dan blijven ze net zolang staan totdat je ja zegt. Na afloop lik je netjes je kommetje leeg en zet dit dan ongewassen terug op een vaste plaats in de kast terug.(gelukkig wordt mijn kommetje wel afgewassen)
Het is altijd een wedstrijd wie als eerste op durft te staan, en als er een schaap over de dam.... dan binnen 1 minuut zit je nog alleen met je rijst in een bakje (het is een aparte, maar ongedwongen en rustig sfeer tijdens het eten) na de middag pauze loop ik mijn rondje en als ik aankom bij de bakkerij gebeurt eigenlijk het zelfde als s'morgens. ( ik vind ut prima huur) tijdens het avond eten gebeurt eigenlijk het zelfde als in de middag (allein as we soep kriege mot ik d'r nog steeds aan winne det ze enorm slurpe maar met ein sjop stick in mien oer heb ik d'r gen las van ) na het eten worden de thee kannen gevuld met warm water voor de nacht, er wordt veel warm water gedronken
dus deze gewoonte heb ik me dan ook eigen gemaakt. Het zijn prachtige kannen die ze dan mee naar hun kamers nemen. Ik vertel dit alsof het een sleur is wat er dagelijks gebeurt maar niets is minder waar, de sfeer lijkt door deze regelmaat bijzonder goed en ik geloof dat de mensen zeer tevreden zijn en de kinderen het goed hebben, en mischien is dit ook wel de kracht van de Tibetanen
om met deze eenvoud te leven. Maar ik zie dit natuurlijk ook van mijn kant want ik weet uiteraard niet of er ook een ander kant is, maar ik merk er niet veel van.Ik ga naar mijn kamer en begin ook aan mijn ritueel het schrijven van het bericht van deze dag en kruip om 10:00 in bed.
Hald mich en vas en dan.......................................................................


Hiel veul groeten

Shoo-ah

Wilbert.

  • 26 Oktober 2010 - 14:03

    Cuytje:

    luutse mich pas als ik alles vergeten bin los.............XSil

  • 26 Oktober 2010 - 14:17

    Marij:

    Heerlijk Wilbert om je verslag te lezen, als je terug bent is er een nieuwe 'Chris Zegers' in je geboren!! Net zo boeiend qua reisverhalen én net zo knap ha ha, knuffel Marij

  • 26 Oktober 2010 - 15:22

    Hansie:

    Bekker....Dich mos die werktieje toch ongewind vinde,of neet??
    Alsze die stokskes in dien oere leuts zitte,kinze der in december de kersballe aan ophange,scheeld dich eine baum!
    bak ze vaerder!!
    groetjes

  • 26 Oktober 2010 - 16:28

    Arthur:

    Wilbert , het begint erop te lijken dat je weer naar huis moet komen nu je gaat klagen over de ongemakken( strontvlieg, kou aan de voeten enz.).
    Ook om als ex-bakker aan je nieuwe toekomst te beginnen.Spannend. Groetjes.

  • 26 Oktober 2010 - 16:29

    Weej Zien Vrinde....:

    Ao nae, de wekker
    ik sleep net zoë lekker
    wae geit d'r nao d'n bekker
    veur heite aoveverse mik?
    Ik veul 't al aan, det bin weer ikke
    De uig nog dich, kroép ik nao boéte toe
    en dao schiént de zôn
    en asof die zôn mich zuút
    huer ik inens ein hard geluúd:
    Krak! D'n daag is gebraoke
    Pas noow begint de gooije helluf!! en zoe gaon der daag veurbeej en steeds wat niejs allein niks um snagt's vast te halde maar auk det kump straks waer en dan geisse weer tibetaanse dingskes misse, misgien waal dien kumpke met bleumke en al dae ries (kinse waal gaod poepe) en ut geslurp, maar dao wille we dig straks waal eine kier veur oetnudige um onder ut geslurp van ut ein of ander beej te praote.!! ut klink nog steeds als eine druim, druim op dien manier nog efkes daor en weej zien waal beniejd as die minse dig straks waal laote gaon, want volgus mig ziet geej vrinde, vrinde zoelang.......maar OOST WEST HOLT BLIERICK IS AUK BEST.

    wim, marleen en kids

  • 26 Oktober 2010 - 17:16

    Erik Verstegen:

    Hoi Wilbert,Ik hoorde van je prachtige onderneming in Tibet van je vrouw,Het is toch geweldig om je neef die al 12 jaar dit prachtige werk doet, te kunnen helpen met de mooiste en lekkerste broodjes te bakken die er zijn!!.Ook is dit een mooi moment om je in te stellen,op je volgende stappen in je leven,samen met je vrouw en kinderen.Dat dit jullie gaat lukken weet ik zeker!!. Mensen met het hart op de goeie plaats voor zichzelf maar zeker ook voor anderen.Als je terug bent in nederland hoop ik je snel een keertje te zien. Groetjes Erik,Tineke,Klaas en Roel.

  • 26 Oktober 2010 - 17:16

    Will:

    Ha schatje,
    ik heb auk kalde veutjes,veural in bed, en baove op de zulderraam auk al blome van de keld. Ut liek wal of we hiel dig beejein zien as ik det zoe huur.Allein bin ik nog neet aan ut werm water,door drink ik nog wat anders veur in de plaats.Ik gaon dalik nor de bioscoop en dan kiek ik wal wae der langs mig zit,en dan zeg ik gewoen hald mig ens vas........

    Hoije sieske dieke kusxxx

  • 26 Oktober 2010 - 21:24

    Nellie Vaan Theo:

    Hoi Wilbert
    Elke avond verheug ik me op jouw verslag en realiseer me dat jij dan ligt te maffen. Nu ben ik 4 dagen naar Madrid geweest en heb ik lekker 5 verslagen achter elkaar kunnen lezen.Heb prachtige dagen gehad alleen met vliegen wat pech ,ons vliegtuig voor de terugtocht had panne en iedereen moest omboeken voor de volgende dag . We hadden 5 procent kans dat ie toch vloog . En jawel n3 uur in de rij staan en net niet aan de beurt te zijn geweest kwamen ze zeggen dqt we toch vlogen, Toen ging alles razendsnel alleen het taxien duurde wel 20 minuten we hebben t hele vliegveld wel 3 keer gehad. na t opstijgen werd gezegd dat we waarschijnlijk moesten uitwijken naar Koln en ja hoor. Om 2 uur midden in de nacht met een extra bus op weg naar Dusseldorf waar good old Theo stond te wachten en om 4 uur s nachts thuis i

    Zo heb jij ook wat te lezen morgenvroeg.
    Wilbert geniet ze en ik verheug me weer op t volgende verslag

    Nellie

  • 26 Oktober 2010 - 21:54

    El Van Ton:

    Ha Wilbert je begint je er echt thuis te voelen. De rituelen die er elke terugkomen. Zo is het leven ook in Tibet. Je verhalen zijn geweldig. Er is een schrijver aan je verloren gegaan. Maar het is nog niet te laat, dus wie weet. Wat spannend hoe het komende vrijdag zal gaan. Ik wens jou en je leerlingen heel veel succes.We wachten met spanning af. Groetjes El

  • 26 Oktober 2010 - 22:38

    Sjabrakach:

    Det van Hans, det had ik kinne schriëve (heb ik um aangestaoke, dan trek ik misschien waal tevuul met 'm op, dan mót ik oét gaon kiëke, want veur se 't wets spraek ik Pools. En as de balle d'r dan aanhange en asse dich dan wils verheure dan meugs se taege dae tiëd waal beej mich in de kamer kómme staon.

    Die leefdes verhaole van dien vrouw, mót ik dao eine tjoen ónder dinke van Jan van Veen, mich löp bekant 't water in de bóks, kinne die verhaole neet gewoën via skipe of mail plaatsvinde, ik laef mich hiëlemaol in, in 't Tibetaanse en dan zit ik weer inens in ein lovestory vergewikkeld. Trouwens die stróntvleeg wach gewoën des dich ff gen water miër in d'n blauwe eimer hebs zitte. Zet dae um te probere gewoën ens eine nach boëte neer. Dan is se, of weg, of zien kammereuj zien op kómme dage. Kins se die vleeg trouwens neet waat "breadimprover" vore, kins se dao misschien op riëje, want ik heb nog steeds genne sjabrakop"nn"jak gezeen.

    't is al laat.......................

  • 27 Oktober 2010 - 01:01

    Ton:

    ha wilbert

    Mien mooder neumde det altied een NOGvleeg. Det zien vleege die eigelik allang weg hadde motte zien, voor veur ein veugelke of zoee, maar die vleege vleege dan NOG steeds rond op de meis vervaelende plaatse.
    Zoee hads in eur auge auk de ALvleeg. Det ware vleege die nog as maai eigelik aan un angelke had motte hange maar die had zich d'r naeve gepies en die waar dan de minse AL aan ut vervaele met ur gezoem. Rond une eimmer urges baove op un daak.

    Wilbert hald dich haoks auk asse den the neet mier huefs

    groete ton

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wilbert

Welkom. Op deze site laat ik je zien wat ik ga doen in de komende weken. Leuk dat je de site bezoekt. Groeten Wilbert

Actief sinds 29 Sept. 2010
Verslag gelezen: 112
Totaal aantal bezoekers 57454

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2010 - 05 November 2010

Tibet Bakery

Landen bezocht: