Woensdag 3 November 2010 - Reisverslag uit Lhasa, China van Wilbert Rutten - WaarBenJij.nu Woensdag 3 November 2010 - Reisverslag uit Lhasa, China van Wilbert Rutten - WaarBenJij.nu

Woensdag 3 November 2010

Door: tibetbakery Wilbert.

Blijf op de hoogte en volg Wilbert

03 November 2010 | China, Lhasa

Woensdag 3 November 2010

Ik besef terwijl ik wakker wordt dat dit mijn laatste dag in Lhasa is, tenminste, dat ik nog een hele dag te tijd heb om van alles te doen. Ik voel me gelukkig een stuk beter en heb dan ook een goed ontbijt gehad. Gisterenavond kwam Paul nog bij me, en hij vertelde me dat we morgenvroeg (vanmorgen dus) om tien uur een contract zouden gaan tekenen. Het is voor Paul en iedereen een spannende tijd geweest, dit jaar zou hun contract aflopen om als organisatie te mogen werken in Tibet. Dat betekend dus wanneer ze geen verlenging van het contract zouden krijgen, Paul hoogstwaarschijnlijk morgen de laatste dag in Lhasa zou zijn, maar gelukkig hebben ze vanavond het contract ondertekend. (ik dach dit gebeurt in ein restaurantje in de buurt) maar daar had ik me toch in vergist. Er waren veel belangrijke personen bij zoals de President van de organisatie voor gehandicapten in Tibet en ook de President van buitenlandse zaken en een paar gelangrijke personen die ervoor gezorgd hebben dat Braille Whitout Borders nog 3 jaar in Tibet mag werken. Na deze periode wordt er gekeken of dit contract weer wordt verlengd. We waren al een beetje laat en we werden dan ook een aantal keren gebeld waar we bleven. We kwamen aan bij het hotel waar het allemaal ging gebeuren.(kom ik d'r aan met mien wolle vestje en mien blauwe trui met capuchon) Ik had ook mijn regen jas nog aan. We liepen door een gang waar we verwelkomd werden door het personeel (waal twintig op ein rie en die netjes goeiendaag zeije) daar stonden ze al te wachten, we hebben ons netjes voorgesteld en voor dat we gingen eten werden de contracten getekend. Heel officieel allemaal en het moest dan ook op foto worden vastgelegd. Paul was erg trots en opgelucht, ondertussen werd de ronde tafel klaar gemaakt met de heerlijkste gerechten. Ik heb nog nooit zo gegeten dus het was wel verassend wat er op tafel stond. We zaten met twaalf personen aan een grote ronde tafel met in het midden een grote glasplaat (zo'n ronde schief waor ze aan kins dreije) van Yaktong tot Yakmaag, Zwarte kip uit Afrika, Krabsoep en gebakken ganse huid.
Ik moet zeggen heerlijk, terwijl we aan het eten waren werd alles vertaald door een tolk die naast me zat, zij vertaalde vooral de bedankwoorden die werden uitgesproken (d'r woord aardig geklep en neet allein beer ) Ik was de enige die rode wijn dronk en de rest bier en sterke drank. Het is schijnbaar te traditie iedereen personlijk toe te spreken en dan samen te toosten (ik dach det doon die eine kier) maar ze bleven eraan en (owie as ze neet meij dronks) dus in een korte tijd werd het een gezellig onderonsje met een heerlijk soepje. Ik had dit vanmorgen niet verwacht toen ik bij Paul
bezig was om de calculatie en de bouwplannen voor de bakkerij door te nemen. We hebben alles nog een keer samen besproken wat we denken wat nodig is voor de komende periode en ook de prijzen zo aangepast dat er winst wordt gemaakt op de producten die ze verkopen. Toen we de plannen aan het bekijken waren, (in juni volgend jaar komt de bakkerij vrij en dan kunnen ze beginnen om een professionele bakkerij op te zetten waar dan de trainers de leerlingen opleiden.)
Paul keek Mike aan en Paul vroeg dan ook of ik volgend jaar niet gewoon nog een keer naar Tibet kan komen om de nieuwe bakkerij mee in te richten en weer les te komen geven. (maar d'r mailen we nog euver) Om ongeveer 15:00 heb ik nog met de staf van de school in Lhasa waffels gebakken.
Ik geloof dat binnen een uur dat de wafels waren gebakken ze al op waren. Langzaam ben ik begonnen om mijn spullen bij elkaar te zoeken wat ik morgen moet meenemen, om 15:25 vertrekt mijn vliegtuig richting Peking waar ik om 21:00 zal zijn en slaap dan weer een nacht bij Matthew.
Waarna ik Vrijdag om 12:00 vertrek naar Nederland. Ik hoop dat het me lukt om morgen nog een verslag op de site te plaatsen en anders wordt het vrijdag.
Toen we in de auto zaten op weg naar ons hotel hebben we nog flink gelachen ,Adrun (ze waas al aardig in d'n olie) heeft ons nog allemaal persoonlijk bedankt,en Paul vertelde dat deze avonden zeer belangrijk zijn voor het werk wat ze doen en dit weer een stimulans is om verder te gaan. Onder het rijden kwamen we langs de verlichte Potala, en ik bedacht me dat ik over twee dagen alweer thuis ben. We zijn gestopt en hebben nog een paar foto's gemaakt..........................tot morgen


Ik schrief vriedaag mien letste verslaag ik zal ut gaon misse um op deze manier mienen daag te beschrieve.en och mei te neme in dit prachtige land. Ik besef steeds mier wat ein beveurrecht mins ik bin um dit te muge meij make. Ik heb in eine korte tied zoveul gezeen en gelierd det ik hoop det ik dit kin gebroeke in de rest van mien leave..........

Hiel veul leefs


Shoo -ah

Wilbert.



  • 03 November 2010 - 15:30

    Hans G:

    Wilbert..
    Ik zal dien geweldige verhaole auk misse..thoes komme en dien belaevenisse laeze!
    bedank desse os zoe mei hes laote geneete in dit was ze dao gedaon hes!
    Gooje reis nao hoes!
    groetjes Hans

  • 03 November 2010 - 15:34

    Toos:

    Ha Jung!

    Dich zals t misse um te schrieve.....weej um te laeze..Ut waas ein fees um met dich mei te reize en te bakke...en ik verheug mich as ze volgend jaor truuk geis op de volgende verslage...
    Gooje reis!
    Leefs!

  • 03 November 2010 - 16:31

    Annie:

    Wilbet,ein gooje teruuk reis en we seen os ongetwiefeld op de hoverhofweag.
    groetjes de euverbuurtjes

  • 03 November 2010 - 19:41

    Nellie:

    wilbert

    bedankt veur dien verslage, eine spannende daag in Peking en gooie reize en eine fijne thoeskoms in h-blierick.Ze zulle waal al in rieje vaan 3 opgesteld stoan um volgend joar met dich mei te goan maar as kleintje stoan ik toch veuraan

    groetjes nellie

  • 03 November 2010 - 21:37

    Fam. Goertz:

    Ha Wilbert,

    Weej winse dich ein gooie reis truuk.

    groetjes, en tot in Hout-Blierick
    Fam. Goertz

  • 04 November 2010 - 09:09

    De Swinkeltjes:

    utis gedaon, ut is gedaon ik mot noow naor willie en de kids gaon, Proficiat, de hebs ein stukske van WILBERT euver gebrag in TIBET! wat zulle ze dig misse, Jammer veur os det de verhaole neet mier elke daag online zien, maar straks kinne we dig live aanhuure onder ut genot van ein glaeske (meugse zelluf invulle) en ein hepke lekkers. Laot dig maar iers lekker verwinne daor dien bleumke en dan zaen we os waal in HOLT-BLIERIK. Veur straks ein gooje reis truuk nao ut kikkerlandje.ik zal ein kerske anstaeke de wets waal dao onder aan det bergske beej die kerk. (temperatuur is heej best aangenaam).
    De groetjes Wim, Marleen, Nicole,Roel en Bas xxx

    CHAPPOO !!

  • 04 November 2010 - 14:24

    Bo & Oma :

    Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej Pap!!!
    weer ein erg leuk verslaag!
    oma en ik hebbe weer us rondgeneust op dien site en we vonden ut weer erg leuk um te leaze. We hebben natuurlijk auk weer HUUL vuul zin um dich in real life te zeen!
    Eine huule gooje reis & tot morge in ut moeie Hout-Blerick.

    Dieke kus xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
    NELLIE & BO

  • 06 November 2010 - 11:17

    Wilbert Rutten:

    Goei nejs Wilbread.

    Fijn um alles op dees manier te vollege vanuut
    Woerden.
    Bedankt vur al ow schriefsels.
    Bin erg blie dat ge dees unieke ervaring hed meuge mitmake!
    Liefs van ow nichtje Suus.

  • 06 November 2010 - 11:18

    Wilbert Rutten:

    Ha Wilbert,

    Hats dich dien Mao-pekske moei kinne aantrekke op ut dinee! Erg leuk veur Paul det d'r toch zo'n officieel moment aan wuurd geweid met zoëvuul BoBo's d'r beej! Is toch eine kroën op zien werk. Det zuuj trouwes waat zien as dich ut vollegend joar gewoen weer teruuk geis! Vuul plezeer in Peking en toet euver ein paar daag!! Groetjes Ans
    PS: moandaag weer gewoen op d'n hip saame met Jules. (Hae haet al vlaai getrakteerd umdet hae d'r aaf waas gekiep)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wilbert

Welkom. Op deze site laat ik je zien wat ik ga doen in de komende weken. Leuk dat je de site bezoekt. Groeten Wilbert

Actief sinds 29 Sept. 2010
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 57433

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2010 - 05 November 2010

Tibet Bakery

Landen bezocht: