Dinsdag 2 November 2010 - Reisverslag uit Lhasa, China van Wilbert Rutten - WaarBenJij.nu Dinsdag 2 November 2010 - Reisverslag uit Lhasa, China van Wilbert Rutten - WaarBenJij.nu

Dinsdag 2 November 2010

Door: tibetbakery Wilbert.

Blijf op de hoogte en volg Wilbert

02 November 2010 | China, Lhasa


Dinsdag 2 November 2010

Na de rustige dag van gisteren, ga ik vandaag met Mike op stap om een klooster te bezoeken.
Mike moet nog even een kaas wegbrengen die hij heeft mee genomen van de boerderij. Ze hebben een nieuwe klant in Lahsa die hun kaas wil proberen. Onder het ontbijt kwamen we weer aan de praat met de manager. Een aardige kerel die ook enkele jaren in India heeft gewoond net zoals Mike. Dus die twee hadden genoeg om over te praten, Mike zou om ongeveer 11:00 terug zijn en ondertussen heb mijn boek verder uitgelezen. Het was de eerste keer dat ik me niet zo lekker voelde ,en ik heb vandaag dan ook rustig aan gedaan met het eten, en voor de zekerheid maar wat ingenomen. Om ongeveer 11:30 zijn we richting Jokhang Monastary gegaan, maar voordat we naar binnen gingen hebben we eerst de route gelopen die veel pelgrims ook lopen. Rondom de tempel staan vier palen bekleed met gebedsvlaggen en het is de bedoeling dat je hier een aantal keren omheen loopt en je ondertussen bezig bent met een gebed. Veel pelgrims hebben dan ook een gebedsmolen bij zich die ze rond draaien. In deze gebedsmolen zit op een opgerold stuk papier, en wanneer de molen een keer rond is gegaan dan is er een gebed opgezegd (dus ut is eigenlik ein bietje ut zelfde as eine roezekrans maar dan geit ut sneller) vooral oudere mensen zie je met deze gebedsmolen. Andere pelgrims kiezen ervoor om al vallende en schuivend over hun buik deze hele route af te leggen, en weer andere doen dit zijwaarts. (en dit geit dus werkelik stepke veur stepke).Terwijl we rondliepen had Mike een idee om naar een restaurant te gaan op een hoek van deze route, en je had van boven een perfect uitzicht en je kon dan ook ongestoord foto's maken. (ut leek waal vasteloavend) zoveel prachtige mensen komen er voorbij, en een nog kleurijker dan de andere, van kinderen tot zeer oude tibetanen hand in hand of helemaal alleen kruipend over de grond. Na ongeveer 3 kwartier hebben we ons weer tussen de menigte gemengd en hebben we route vervolgd naar de tempel. Wanneer de pelgrims hun route hebben volbracht dan sluiten ze al biddend af voor de tempel, en je ziet dan ook tientallen mensen al biddend op de grond liggen, dit gaat de hele dag zo door,en dat het hele jaar. Nadat we een kaartje hadden gekocht gingen we naar binnen (now det ik dit verslaag aan ut schrieve bin heb ik mich ein noedelsupke besteld en dit smak heerlik) Mike heeft me veel verteld over het onstaan en de gebruiken in de Jokhang monastary . Toen we de tempel binnen gingen waar dagelijks de monniken bidden, heb ik natuurlijk een foto gemaakt, totdat een monnik me vriendelijk verzocht om het niet te doen. (en toch heb d'r ein paar kinne make.) het was voor mij vreemd om op die manier een klooster te zien, ik heb genoten van de pracht, maar ook van de eenvoud en toewijding van de pelgrims voor deze heilige plaats. Vanuit de tempel kon je ook naar boven op het dak, het viel me op dat er zo weinig mensen waren. Dus we hadden bijna het hele dak voor ons alleen, en heb dan ook mooie panorama foto's kunnen maken.
Terwijl we terug liepen hebben we nog wat fruit gekocht, er wordt voor buitenlanders een andere prijs berekend dan voor de lokale Tibetaan, maar als Mike gewoon op zijn Tibetaans zijn zegje doet dan betaal je de normale prijs.(en ut kost al genne d...) Om ongeveer 15:30 waren we terug en ging Mike nog naar een bespreking met Paul. Deze avond blijf ik thuis en lig vroeg op bed. Morgen is alweer mijn laatste dag en dan kan ik me langzaam klaar gaan maken voor de terug reis...........tot morgen..

Veul leefs

Shoo-ah

Wilbert.



  • 02 November 2010 - 15:58

    Toos:

    Ha Wilbe(r)t!

    Wat ein sfeertje beej die foto's....
    Die umgaeving pas waal beej dich......
    Wat moei det ze ok det nog kins bewondere en os daovaan kins laote geneete!
    Dank veur al dien moeie verhaole!

    leefs

  • 02 November 2010 - 20:20

    Christel Theeuwen:

    Ha Wilbert

    Zit het er toch weer bijna op..... Maar wat een ervaringen heb je opgedaan! Ik heb genoten van alle verslagen, die nooit saai waren. Ik keek er gewoon naar uit! Je schreef op zo'n manier dat ik het zo voor me zag. Bedankt hiervoor! Ik beloof je dat ik je toekomstig boek in de winkel zal kopen!!!
    Kom goed thuis, want Oost-West-Thuis-Best!!!


  • 02 November 2010 - 22:00

    Jeannette:

    Ha Wilbert,
    Dit zal wel bijna het laatste bericht worden.
    Wat een mooi verhaal over de pelgrims. En ook weer prachtige foto's.
    We moeten allemaal afkicken als je terug bent van het lezen van je verslag elke dag.
    Alvast een hele goede terugreis gewenst en tot ziens in Hout-Blerick.


  • 03 November 2010 - 08:15

    Nellie:

    hoi wilbert
    gisteravomd gauw even kijken.verdorie geen internet. dus vanmorgen dirkt maar weer. realiseer me dat ik ook moet afkicken jammer geen verslagen meer van jou, maar ben blij als je weer thuis bent.groetjes nellie

  • 03 November 2010 - 08:31

    Will:

    Ha mien schatje,

    De rose steit kald, en ik verheug mig enorm op Vriedaag. Ondanks det de waeke um zien gevloge vind ik ut heerlijk um dig weer te zeen en vas te halde.Geniet nog effe en alvas ein gooje truukreis.

    Vuul leefs en dieke kus.

  • 03 November 2010 - 08:49

    Ton:

    ha wilbert

    ik geluif det ik de letste waeke dichter beej dich heb gestaon (aafstand??) dan in den tied det ik dich kin
    waat mich betref vashalde

    geneet nog van de letsten daag daor achter vaerder wins ik dich un huule gooje reis truuk en waallich tot gauw

    groete takt

  • 03 November 2010 - 08:53

    Tante Tiny Oom Joos:

    Wilbert ,

    Een goede reis naar huis, mam zal blij zijn je weer te zien
    ze is kranig geweest en ape trots op haar zoon, en dat mag ook.Wat een geweldige ervaring. Doe Paul de groeten van ons.
    op z,n Venrods hoije.

  • 03 November 2010 - 09:20

    Maartje:

    Hoi Wilbert,

    Wat een prachtige verhalen en wat schrijf je goed, leuk om te lezen.Wat een ervaringen voor jou. Ik wens je een hele goeie terugreis en dan lekker weer terug bij je vrouwke en kinderen en de rest.

    liefs maartje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wilbert

Welkom. Op deze site laat ik je zien wat ik ga doen in de komende weken. Leuk dat je de site bezoekt. Groeten Wilbert

Actief sinds 29 Sept. 2010
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 57431

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2010 - 05 November 2010

Tibet Bakery

Landen bezocht: