Maandag 18 Oktober 2010 - Reisverslag uit Shigatse, China van Wilbert Rutten - WaarBenJij.nu Maandag 18 Oktober 2010 - Reisverslag uit Shigatse, China van Wilbert Rutten - WaarBenJij.nu

Maandag 18 Oktober 2010

Door: tibetbakery Wilbert.

Blijf op de hoogte en volg Wilbert

18 Oktober 2010 | China, Shigatse

Maandag 18 Oktober 2010

White washing Day, dat is het vandaag. Mike vertelde me gisteren dat er vandaag geen school was maar dat iedereen moet mee helpen. Het is de bedoeling dat alle muren wit worden gemaakt met een soort kalk, Het is zo'n slechte kwaliteit kalk dat het elk jaar weer opnieuw moet gebeuren, maar dit vinden de kinderen geen probleem. Aan Druma en Pema (mijn leerlingen) hebben we gevraagd wat ze het liefste wilden doen bakken of schilderen, ze zeiden meteen bakken maar aan hun houding te zien wilde ze toch ook wel schilderen. We hebben toen afgesproken dat we dit met de manager zouden bespreken. Dus vanmorgen om 8:30 kwam Dhr Nwang naar boven en vroeg wat ik graag zou willen, mij leek het zelf wel leuk om mee te helpen, dus stelde ik voor om vanmorgen les te geven (ik liek waal eine echte lieraar) en vanmiddag mee te helpen painte. Vandaag zouden we voor de eerste keer wafels gaan bakken, ik heb twee wafelpannen meegenomen en ze moeten toch een keer gebruikt worden ,en vandaag stond bladerdeeg en wenerdeeg( kukskesdeig) op het programma. Na het draaien van het wafeldeeg en het zetten van de korst begonnen we met het bakken van de wafels, ik vond het zelfs spannend. Zijn ze smaakvol, plakken ze niet, breken ze niet wanneer ze uit de pan worden gehaald. Het moment suprême was aangebroken en.... super wafels ze plakken niet , ze breken niet en zijn verrekte lekker. Alleen proef je de suiker een beetje ze hebben iets grovere suiker als bij ons maar geen Yak die daar wat van zegt. Morgen gaan we verder met bladerdeeg, en het maken van de eerste appelflappen.(prachtig om te horen als je ze appelflappen? ....hoort zeggen) Na het opruimen kreeg in van Druma de telefoon en ze zei dat Angun me wilde spreken. Angun is ook een vaste medewerker en woont in Shigatse. Z ij regelt werkelijk alles maar krijgt dan ook alles geregeld, een zeer vriendelijke vrouw die graag haar zegje doet. Ze vertelde dat mensen uit Nederland me aan het zoeken waren. Meteen wist ik wie het was. Tijdens mijn 4 dagen voor het Chinese consulaat in Den Haag tref je veel verschillende mensen ,de tweede dag dat ik niet naar binnen kon trof ik William. We kwamen aan het praten over vanalles en hij vertelde zijn verhaal en waar de reis naar toe ging, zo kwamen we ook bij mijn reden waarom ik in de rij stond voor een visa. Na ongeveer 3 kwartier kwam zijn vriendin naar buiten (sorry als je dit leest maar ik ben helaas je naam vergeten) ik vond het een prettig gesprek met een spontane kerel. Ik wenste hun veel plezier en dat was het. Totdat zij terug kwamen en vertelde dat zij het boek had gelezen over Sabriya en dat we elkaar misschien zouden kunnen treffen, ik vertelde dat ik de mijn site www.droomjemee.nl wilde gaan gebruiken voor informatie.
De site hebben ze in haar telefoon opgeslagen en we spraken af dat we elkaar wel in Tibet zouden zien (maar wie denkt eraan dat dit ook werkelijk gaat gebeuren ) Ik heb van Angun hun telefoonnummer gekregen en hun gebeld. Ze wilde graag de boerderij zien maar het lukte hen niet om door de checkpoint te komen, daar moet je doorheen om op de enige weg te komen die naar de boerderij gaat . Ik vertelde dit aan Mike en hij zei meteen dan gaan we ze toch halen (het ritje Shigatse duurt zeker een uur en heb je van tevoren gegeten dan heb je er een milkshake bij . Na een uur hebben we elkaar getroffen, super leuk en bijzonder dat je elkaar hier treft en dat zij de moeite hebben genomen om contact met me op te nemen. Helaas zijn we niet met hen teruggereden maar ik heb hun wel de foto's van de farm laten zien. We houden contact als we weer terug zijn in Nederland Na ons afscheid zijn we met een ondergaande zon achter ons terug gereden door een werkelijk sprookjesachtig landschap.

William en ? (sorry) en Mvr.. het was leuk om jullie te ontmoeten. Fijne reis........


Heel veel groeten

Wilbert.

  • 18 Oktober 2010 - 16:22

    Jeannette:

    Wat 'n mooie wafelpannen, die had je in Hout-Blerick niet eens. Daarom zullen ze ook wel goed gelukt zijn.
    Wat is de gebedmolen?

  • 18 Oktober 2010 - 16:33

    Nard:

    Ha Wilbread,
    ovver un uur komme Wil en ow kiender noar Ovverloeen um foto's en filmmateriaal te kieke. Schitterend um de mikskes en wafelkes te zien. Doe Mike de hartelijke groete van meej. Veul plezier en succes kel!

  • 18 Oktober 2010 - 16:45

    De Swinkeltjes:

    waofelkes, croissantjes, mikskes en noow waer appelflappe de maks os heej waal lekker. ut zal ein genot zaen vuer daes minse um al det lekkers dao euver die farm te ruuke en dan nog ens preuve, wie is ut met dien was aafgelaupe, had Will dig zoevuul onderfleurkes mei gegaeve desse noow pas haofsde te waase en paste ut der nao auk nog??, asse dit allemaol luues dan kin Will zig straks gans aan de vutjes gaeve en hebbe we Wilbaed de houseman in Holt-Blierick. En asse noow auk nog meulebolkes geis make dan meugse os waal ein zending steure. Gank zoe daor ut is geweldig, maar kiek oet want de verwinse zoe detse dig dalik nog naet mier laote gaon.

  • 18 Oktober 2010 - 18:53

    Silricky:

    Heej droomjemee.nl

    En wuurt d'r inmiddels al verkoch van dien zoetigheid? Volgende week zulle ze wal liere slagroom spuite veur op dien verjeurdaagstaart! Heerlijk tibetaanse schoemtaart met ein teske Yakboter thee! Ut zuut schattig oet um de woafelpenkes te zeen beej die tibetaanse gezichtjes.
    Hopelijk blieve alle recepte good bewaard en in braille opgeborge!

    Amusatie xxxxxxxxx

  • 18 Oktober 2010 - 19:04

    Fam Goertz:

    Ha Wilbert,

    Kei leuk um dien verslage te leeze en de foto's te bekieke!
    Zoe huure we toch nog iets van dich.
    Weej winse dich nog vuul bakplezeer!
    Groetjes, Twan-Yvon-Jill en Jordy

  • 18 Oktober 2010 - 20:20

    Toos:

    Ha Wilbert!

    waat mot det veur dich fantastisch zien um ens eine andere aove te zeen en te gebroeke daan dae in Holt Blierick....Ik gaon mich bijnao zurg make of ze ut dao neet te leuk vinds...of ze nog wal truuk wils nao t gestresste Nederland....Det wuurd straks weer winne!
    Bin beniejd wie ze dao diene verjeurdaag geis viere....
    Groet!
    Toos

  • 18 Oktober 2010 - 20:35

    Ria:

    Wilbert, wat een uitdaging en zo ver van huis. Geweldige om je verhalen te lezen, en de foto's natuurlijk.De wafels zien er goed uit.
    Nog veel plezier en het ga je goed.
    Jeu - Ria, Chantal en Louk

  • 19 Oktober 2010 - 19:10

    Anny En Piet:

    Wilbert, we genieten iedere dag van je mooie verhalen.Ongelooflijk dat je wereld zo snel kan veranderen. Je geniet enorm van deze reis, dat is te lezen. Fijn hoor dat het zo goed gaat met het bakken, hopelijk leren je leerlingen het snel.Nog veel mooie dagen daar, veel groeten uit Baexem.

  • 21 Oktober 2010 - 01:22

    Ramirez.waarbenjij.n:

    hey Wilbert,

    Wij hebben het heel leuk gevonden je te ontmoeten. We zitten inmiddels in Kathmandu. Het gaat ons goed. Ga zo door enne.. zijn de appelflappen gelukt? De wafels waren inderdaad heerlijk! We hebben er van genoten. Veel liefs en tot in Nederland. Saaida (!) Gerda en William

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wilbert

Welkom. Op deze site laat ik je zien wat ik ga doen in de komende weken. Leuk dat je de site bezoekt. Groeten Wilbert

Actief sinds 29 Sept. 2010
Verslag gelezen: 147
Totaal aantal bezoekers 57467

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2010 - 05 November 2010

Tibet Bakery

Landen bezocht: