Donderdag 21 Oktober 2010 - Reisverslag uit Shigatse, China van Wilbert Rutten - WaarBenJij.nu Donderdag 21 Oktober 2010 - Reisverslag uit Shigatse, China van Wilbert Rutten - WaarBenJij.nu

Donderdag 21 Oktober 2010

Door: tibetbakery Wilbert.

Blijf op de hoogte en volg Wilbert

21 Oktober 2010 | China, Shigatse

Donderdag 21Oktober 2010

Eigenlijk had ik vanmorgen vroeg moeten opstaan om ongeveer 5:00. Zoals ik jullie al eerder vertelde staat de streek rondom Shigatse bekend als de graanschuur van Tibet. Een keer per jaar wordt het graan wat ze van de velden hebben gehaald klaar gemaakt voor het maal proces,en dit gebeurde dus vandaag. Helaas hoorde ik dit pas achteraf en dat had ik eigenlijk niet willen missen. Ze beginnen met een ritueel waarbij iedereen om 6:00 aanwezig moet zijn, en na deze ceremonie wordt een 30 jaar oude oven opgestookt met takken. Boven op de oven staan twee bakken de een gevuld met heel fijn zand en de ander met het geoogste graan, deze worden dan door het draaien aan een wiel met elkaar gemengd. Onder deze bakken wordt het vuur opgestookt en het graan wordt als het ware gepoft, het zand zorgt ervoor dat de schil wordt open geschuurd en door hitte net als bij popcorn breekt de schaal. Ik had dit ritueel graag willen bijwonen (maar ik hoof auk neet altied met de snot veur aan te staon) Dus vanmorgen terwijl de hele staf al uren aan het ploeteren was sta ik rustig op en klaar voor weer dagje bakken , vandaag komt de nieuwe machine dus ik heb er zin in. Om 9:15 ga ik naar de bakkerij en wat me vanacht al opviel (op mien bed ligge 3 dieke puleve ,ik dach in ut begin zo kald zal ut toch neet weare) dat ik een tweede deken nodig had om het lekker warm te hebben. Terwijl ik naar buiten liep zag ik dat het gevroren had, dus mijn eerste nachtvorst heb ik ook al gehad. De dames wilde graag toastbrood en baguettes maken met hun eigen recept, na dat deze waren gemaakt bakte ze nog een partijtje wafels en kon ik aan mijn nieuwe uitdaging beginnen, het bakken van hosties (watbleef.... jao ik zei hosties) zoals jullie weten is Mike een Jezuïet en heeft onder waar hij slaapt zijn eigen kapel waar hij elke dag de mis verzorgt voor
hemzelf of voor wie er op dat moment behoefte aan heeft. Al meerder keren heeft hij gevraagd om een stukje brood (bladerdeeg of een cracker, wat hij dan gebruikt als hostie) Ik hem aangeboden om voor hem de hosties te maken. Ze waren redelijk gelukt maar een beetje te hard gebakken morgen maak ik weer een nieuwe partij. (hea heat al naor Rome gebeld, wea wet mot ik daor binnekort naor toe) ik maak ze dan van bladerdeeg (ein bietje hostie mot auk van ein gooije kwaliteit zien toch?)
De machine wordt aangesloten, een Chinese elektricien die mag werken met krachtstroom heeft alles voorals nog provisorisch aangesloten en met een beetje tape hier, en een touwtje daar, maar het werkt. We draaien ons eerste deegje en opeens roept er iemand (ut deig kruup oet de machine..)
dat kan toch niet. De elektra man had de machine de verkeerde kant op laten lopen, er zit een spiraal in die naar boven draaide en niet naar onder, dus even een paar kabels omgeruild en ons eerste deeg kon worden gedraaid, maar ondertussen was het 17:00 en eigenlijk nog geen ...... gedaan. Maar vanaf morgen dan gaan we er tegenaan, tenminste??? Terwijl ik met Mike terug liep en hij me de plaats liet zien waar de hele ceremonie van vanmorgen had plaats gevonden, realiseerde hij zich dat de kinderen vandaag allemaal nieuwe kleren kregen. Dus wij naar de binnenplaats waar iedereen aan het passen was, schoenen, broek en een jas voor iedereen. Deze werden op de binnenplaats uitgedeeld en iedereen trok zich meteen om om vanalles te passen. Deze kleren krijgen ze meestal 2 keer per jaar nieuw, vlak voor de winter en voor de zomer. Angun vertelde me dat veel ouders niet eens de moeite nemen om hun kinderen te voorzien van kleding (dus ze zijn blij dat ze hier nieuwe krijgen) een hele ervaring om te zien hoe belangrijk het is dat er veel voor de kinderen wordt gedaan door alle medewerkers en vrijwilligers en ik ben blij dat ik hieraan en steentje mag bijdragen. .

Met deze gedachte gaon ik naor bed en zeen waal wat de morge wear zal bringe.

Morge is Loek jeurig 14 Jaor wuurd de kerel , proficiat alvas leef menke.

Veul leefs Wilbert.

  • 21 Oktober 2010 - 14:40

    Toos:

    Ha (host)i bekker!

    tis de bedoeling det ze strakkes truuk kumps nao Holt Blirick en neet doorreis nao Roëme.....dao is t ok neet ploes......Tusse allemaol det gold wils ze ech neet zien...?'t verschil is te groët met wao ze nou bis!

  • 21 Oktober 2010 - 17:16

    Nellie En Theo:

    hoi Wilbert je bent een echt schrijftalent. Elke dag kijken we met spanning uit naar je verslag. Geweldig wat je allemaal beleeft. Volgens mij vliegt de tijd. Net zoals ik. Morgen vlieg ik voor 4 dagen naar Madrid en kan dus niet naar Loek zijn verjaardag. Vanaf hier proficiat met je zoon van 14
    Moet nu de verslagen een paar dagen missen maar heb dus veel te lezen als ik terug ben.
    Wilbeert snoep maar goed van al t lekkers wat jullie maken en tot volgende week.

  • 21 Oktober 2010 - 17:55

    Silricky:

    Ha Wilbert,

    Alvast Proficiat met diene zoon morge! Dich bis trouwens pas 25 juni jeurig, en de computer goof lets ein verkierd berichtje door.
    Zurg det ut recept van de hosties geit lukke, dan leet d'r vast ein oetdaging veur de Parochie in holt-Blerick op dich te wachte. Met ein good recept komme ze vast en zeker weer mier noa de kerk.
    En op ut moment des dich die lekkere hepkes zelluf geis zegene as gooie katholiek lop ut misschien wal storm. Nieje baan gebore PASTOOR!!!
    Ut mot neet gekker weere!
    Geniet nog volop want den tied vluug. Zoas se steeds weer luts blieke geniets ze allein nog maar mier.Prachtig! Wat let dich um met Wil in de toekomst ein filiaal te opene in Lhasa? Ik zal ut volgende week ens veurzichtig aantippe as Wil vislasanga kump eate! Wilbert hald dich good en bevreer mich neet. xxx leefs silvia en ricky

  • 21 Oktober 2010 - 17:56

    Suzan:

    Hello Wilbread.

    Kel, wat schriefde toch lekker weg, heerlijk dat dialect tussendur.
    Dinsdagmiddag mit Ellen,ow mam en de kiender durgebrocht, alderwets gezellig.

    Geniet van alles!
    Groeten van Klaas, en liefs van Joris,Siem en Suzan.

  • 21 Oktober 2010 - 18:21

    De Dolgedreide:

    zoe net truuk oet bobbejaanland en noow weer effe tied veur dien verhaole. Tof desse auk al hosties geis maake, misgien iets veur os sneijdertje, krieg hae misgien de banke weer vol!! wat betreft met de snot veuraan, noow die Will woeij vandaag met de snot veuraan in de boet in de indianariver, noow det haet ze geweite, naat (en niet door ein piesstraolke) wies op de onderboks.gauw effe nao de waage truuk en net zoe bliej as de kids dao met nieje kleier was ut met de joggingboks van Bas (meutje 152) ongeluifelik ut kwaam der in, maar haet tog maar effe Wim zien xxl vest aan getrokke um det strakke kuntje te kinne verberge!! de zuus waal auk weej make aaf en toe wat werelds mei, we hebbe dig der waal beej gemis, maar we daon ut nog waal ens op ein of andere manier euver. Bakze dao nog en zurg desse zelf auk gaod werm bliefs en det bleumke van dig haet veurluipig genog water gehad haha!!
    en alvast proficiat met diene zoon!

    Groetjes de swinkeltjes

  • 21 Oktober 2010 - 18:50

    Will:

    HOhohoho,now kin IK ut zelfs effe neet mier volge. Hosties??? Ik vind ze trouwens op kleine taaitaai lieke. Krieg ik dalik eigelik nog miene eige man truuk of mot ik mig toch op ut ergste vuurbereide? Leve schat ut mak mig auk niks oet,tot now toe hald ik nog super vuul van dig. Dan maar wat hosties in de aove,asse dien hoor maar weer luts greue en det pak in de vastelaoves kas hinks bin ik tevreeje.Ik zurg trouwens wal veur ut wiewater ,kinne we geleik aan de slaag met de nieje rituele as dig truuks bis.
    Hopelik blief verder alles beej ut alde anders weit ik ut auk zoe net nog neet.
    Love you mien peterke xxxx

  • 21 Oktober 2010 - 18:50

    Anneke&miekie:

    Hai Wilbert,
    Hoe is het met het hondje? Kun je nog eens een foto maken van de kleine sjattie?
    Je maakt mooie foto's.
    Groetjes uit Zitterd van ons (en natuurlijk ook van Juulke, papa, mama en Luigi)


  • 21 Oktober 2010 - 18:54

    Will:

    P.s.

    Bisse neet trots op mig det mig meutje 152 pas?
    Schrik neet asse truuk kumps want dig kins mig eg neet mier.
    Dien slanke DEN xxxxxx

  • 21 Oktober 2010 - 19:45

    Cuytje:

    meutje 152 vur of nor de skype foto??

  • 21 Oktober 2010 - 23:43

    Jeannette:

    Ha Wilbert, proficiat met de verjaardag van Loek! Gaan morgen lekker op de koffie. Misschien kun je wel een vlaai proberen te bakken?
    de hostie's zien er uit als..... weet niet wat.

  • 22 Oktober 2010 - 10:15

    Wimpel:

    Wilbrood,
    Hosties! Doot normaal, dae haet toch auk wien gebroek destieds,”daarna pakte de hij de beker met wijn en zei ( de res weite we waal)” gank dan wien make man, dao is nog ein gooi botterham meej te verdene. Met eine hostie kinse gen druüg broëd verdene…

    Môt neet gekker waere dao!
    Groete,
    WIMPEL

  • 22 Oktober 2010 - 13:55

    Jules & Ans & Kids:

    Wat un verhoale allemaol.
    We hebbe un paar daag neet geleze, maar dan mosse ff goan zitte.
    Leuk det ut zue good geit.
    We goan dr naow eine drinke op de verjeurdaag van Loek.
    We goan ut vas euver dich hebbe.

    groet Jules

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wilbert

Welkom. Op deze site laat ik je zien wat ik ga doen in de komende weken. Leuk dat je de site bezoekt. Groeten Wilbert

Actief sinds 29 Sept. 2010
Verslag gelezen: 140
Totaal aantal bezoekers 57465

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2010 - 05 November 2010

Tibet Bakery

Landen bezocht: