Zaterdag 30 Oktober 2010 - Reisverslag uit Shigatse, China van Wilbert Rutten - WaarBenJij.nu Zaterdag 30 Oktober 2010 - Reisverslag uit Shigatse, China van Wilbert Rutten - WaarBenJij.nu

Zaterdag 30 Oktober 2010

Door: tibetbakery Wilbert.

Blijf op de hoogte en volg Wilbert

30 Oktober 2010 | China, Shigatse

Zaterdag 30 Oktober 2010

Ik ben net terug van mijn laatste dag bakken met de Pema, Droma Tsering, Lhakpa en Dawa Dolma.
Het is nu bijna 20:00 en we hebben goed gebakken maar ik zeg het bijna elke dag, met super brood en goed gebakken broodjes. Deze morgen begonnen we met het White bread en croissants want dat wilde ze graag nog een keer proberen. Al de producten waren echt goed en vanmiddag had ik voor nog een opdracht het maken van een sierstuk van brood. Maar voor dat we daar mee begonnen hebben ze nog een keer Puff Pastry gemaakt en voor de school in Lhasa hebben we een recept wafels gemaakt. Paul vroeg of ik de medewerkes ook kan leren wafels bakken (ik bin bang det ik nog ein paar waeke langer mot blieve) dus we hebben een recept je klaar en voor twee keer wafels grondstoffen mee. Na mijn laatste lunch op de boerderij vertelde Mike me dat er groep bezoekers zou komen rond 15:00 en dat het dan ook de bedoeling is dat ze even bij de bakkerij komen kijken.
(want wae wilt neet effe d'n bekker zeen oet holland ???) De dames hadden dit ook gehoord en begonnen al zenuwachtig te worden. De groep was bij de kaasmakerij (en de maedjes hadden ut neet mier en alles wat we gepland hadde) werd naar een later tijdstip geschoven. De groep bestond uit voornamelijk jongeren en kwamen uit Engeland, Nieuw Zeeland en Australie. Ze waren zeer geïnteresseerd in de broden ( en ein bietje in mich hm....) en er werd dan ook goed verkocht. Na deze onderbreking zijn we verder gegaan met de opdracht van deze dag, het maken van een sierwerk van brood. In het begin begrepen ze niet wat de bedoeling was, maar toen ik een voorbeeld had gemaakt waren ze niet meer te stoppen,totdat het half zeven was en hun creatie's toch echt de oven in moest. (ein blumpeke heej en ein wuurdje daor en det gefriemel veur det ze eindelik tevreeje zien) ik was toch blij om te zien dat ze echt de moeite namen, ondanks dat het toch laat zou worden om er iets moois van te maken. En ze waren goed gelukt (zie foto's) om 19:00 kwamen wij terug van het eten en waren ze nog volop bezig, hun tante had gebeld of ze nog eventjes een paar broden konden bakken, dus de maedjes zijn nog tot 21:30 bezig geweest. Mike en ik hebben de broden die over waren gekocht en die nemen we morgen mee naar Lhasa. Ik had nog veel spullen in de bakkerij liggen die mee moesten (de maedjes wilde waal effe meij laope, dus weej wie eine optocht door d'n duuster) om te zorgen dat alles in een keer mee kon. Dit was een leuke afsluiting en we zien elkaar weer morgen vroeg als we vertrekken.( ik zal ut toch ein bietje goan misse, ut ritme van d'n daag) Er zijn nog wel meer dingen die ik ga missen, of tenminste ik zal ze meenemen als een goede herinnering waar ik met bijzonder veel plezier aan zal terug denken.(Ik zal d'r ein paar opnume) elke nacht de onweer op mijn bed, wanneer ik in bed lig dan is er zoveel elektrische lading van de pullev dat het licht geeft. Als ik in de nacht naar de wc ga dan heb ik mijn mobile bij me, er staat een foto op van Will en mij, wij geven schijnbaar zoveel licht dat ik de deur van de wc wel kan vinden. De geur van de keuken en wc die zal ik zeker niet gaan missen, maar wel (mien blauw emmerke met penke) ook mijn eigen gemaakte kussen, ik heb een kussen met drie geborduurde bloemen erop, dus de eerste morgen werd ik wakker (as ein veldboeket) ik heb er een T-shirt om heen gedaan (en now slaop ik as ein ruuske)
De strontvleeg die is inmiddels naar boven vertrokken, maar zijn vrienden zitten nog wel bij de wc.
Als ik morgens de trap afloop verbaas ik me er nog elke keer over dat de treden niet kloppen om een of andere reden loopt het niet lekker. De wasmachine bij Mike is een verhaal apart (maar det vertel ik thoes waal) wanneer ik in de bakkerij ben zal ik zeker missen dat de dames mij om de drie minuten een glaasje chu (water) inschenken in een bierpul gevuld met (enkele ondefinieerbare bleedjes oet d'n tuin) Ook het uitleggen hoe het een en ander gemaakt moet worden en dat ze me soms (aankieken of det ik soms Prins Wilbert d'n 1 bin) en allein maar antwoorden met Yes, en dan vervolgens gewoon blijven staan. Als het lunch tijd is om 13:00 moet ik steeds afscheid nemen met Shoo-ah en zij zeggen dan in koor zeggen Pay aii. Tijdens het eten zal ik mijn vaste plaats en mijn eigen kommetje met rode roos, stjop sticks en thee potje gaan missen, net zoals dat iedereen op de zelfde plaats zit en er volop geslurpt wordt wanneer we soep krijgen. Maar ook het eten dat gewoon lekker is klaargemaakt zonder flauwekul maar gewoon puur. Na het eten komt er elke dag een leerling Yoghurt verkopen voor 5 yuen en dat ik dan elke avond opeet met banaan en de rode pot weer netje afgewassen terug geef. De gekleurde thee kannen die klaar worden gezet voor de nacht met warm water erin. Ook de paarden en het schaap dat zodra je voorbij loopt je probeert vanachter aan te vallen ( pas maar op, ik bel Amon waal effe) maar zeker zal ik de kinderen,de geluiden, de rust ,de medewerkers, de omgeving en de hele boerderij gaan missen. Maar gelukkig dat ik de kans heb gekregen om het te gaan missen, want anders zouden 4 weken van huis wel erg lang zijn. Morgenvroeg gaan we op weg naar Lhasa, en ik heb daar nog een paar dagen om vanalles te zien en contact te hebben met Paul....

Tot morgen mien........................................

(Ik kroop vannacht nog eine kier op ut daak um te geneete van d'n sterre hemel)

Shoo- ah

Veul leefs vanoet Shigatse. (nog steeds vanaaf ut daak van de waereld)

Wilbert

  • 30 Oktober 2010 - 18:38

    Toos:

    Aaafscheid neme duit pien as t good is gewaes...de minse heej zulle dich euver ein x aantal daag net zoë in de erm sloete.
    Verheig dich dao maar alvas ein bietje op!
    Fijne ZONdaag!
    Leefs

  • 30 Oktober 2010 - 18:52

    Nellie:

    hoi wilbert

    ik kan me voorstellen dat t pijn doet om weg te gaan als je t goed naarde zin hebt gehad maar t lijkt me ook weer heerlijk om in H-Blerick te zijn. Ook daar is weer veel te genieten
    Theo is naar VVV en ik weet nog geen uitslag.
    Morgen komt Will want Theo is vandaag jarig maar morgen komt iedereen koffie drinken met vlaai van Fleuren (de ierste kier maar joa zoe geit det )
    gooije reis en tot t lets van de week

  • 30 Oktober 2010 - 19:08

    Suzan:

    Jow Wilbread.

    Warschienlijk ut latste stukske dat ik ow via de electronische snelweg stuur. Bin kei trots dat gej dur same mit een klein team vur zurgt dat de meense ien Tibet goeie mik te ete kriege neve ut eenzijdige voedsel dat ze gewend zien.
    Sterkte mit afscheid neme en alvast een goeie terugreis gewenst

    Liefs Suuske en kels.

  • 30 Oktober 2010 - 21:06

    Jeannette:

    Ik krijg al een beetje een raar gevoel in mijn maag, als ik er aan denk hoe het afscheid voor jou zal zijn van iedereen op de boerderij.
    Hoe zul jij je dan wel niet voelen? De meisjes hebben wel echte kunsstukken voor je gemaakt.Sterkte morgen (Vandaag?). Het lijkt me dat je met Paul niet uitgepraat raakt over wat je allemaal meegemaakt hebt. Jullie zullen wel tijd tekort komen. Groetjes!!

  • 31 Oktober 2010 - 07:47

    Toos:

    Ha Wilbert!

    Waat geweldig waat ze al die waeke in Tibet haes gedaon.
    De minse dao zulle zich dich lang herinnere...
    Misschien mosse waal ens truuk um te kieke of ze alles good begrepe hebbe!
    Allereers wins ik dich ein fijn verblief nog in TIbet maar veural auk en veilige toesreis.
    Will en de kids zulle waanzinnig blie zien dich weer te zeen!
    Tot urges in de buurt!
    Leefs

  • 31 Oktober 2010 - 08:12

    HELMA WIM:

    WE HEBBEN GENOTEN VAN JE REISVERHALEN HET WAS PRACHTIG OM ZE IEDERE DAG TE ONTVANGEN JE HEBT MOOI WERK VERRICHT, EEN GOEDE REIS TERUG

  • 31 Oktober 2010 - 08:40

    Wimpel:

    Wilbert,
    prachtig verhaal, je hebt toch maar mooi je ding gedaan daar en wellicht op een moment in je leven wat niet beter had kunnen uitkomen.
    Afscheid nemen doet pijn, altijd weer maar mooie herinneringen blijven en deze nemen ze je nooit meer af.
    Geniet van de laatste dagen en snuif de cultuur en de ongewone dingen maar goed op!
    Voor nu alvast een goede reis en tot volgende waek...

    Groet
    WIM

  • 31 Oktober 2010 - 08:43

    Dennis,Resi En Suus:

    Goh Wilbert,

    Met bedraag laes ik dien geweldige verslage, man in dich is eine wereldberoemde schriever verlaore gegaon!!
    Ik kin mich veurstelle des ze dalik in os luxe landje iers weer eine tied mos winne nao de ervaringe die se in tibet hes meigemak.
    Ik wins dich alvas ein hiele gooije teruukreis en bin benied naor dien live verhaole!

    Groetjes oet Velde

  • 31 Oktober 2010 - 09:41

    Jules, Ans & Kids:

    Ha Wup,

    Ut had allemoal neet baeter oët kinnen komme; zoë bis nog d'n bekker in Holt-Bliërick,en dan inins bis baklieraar, fotograaf en schriever tegeliek op 't daak van de waereld! Dees herinnering neme ze dich noeits mier aaf! weej zien erg benieuwd noar dien verhoale (die se nog neets hebs opgeschreve). Want als doorgewinterde lézers van die geweldige reisverslage, zien weej noartuurlijk al ruumschoëts op de huugte van dien ervaringe en belaevinge. Maat Life door dich verteld, met dien smoelwerk d'r beej, zal ut nog vuul indrökwekkender zien! Nog ein paar daag geneete en dan met ein hiele fijne teruukvlug weer noar hoes. Wilbert; weej winse dich ein gooje reis. Groetjes Jules, Ans, Isa en Sam

  • 31 Oktober 2010 - 10:30

    Arthur:

    Withbread ,

    Ik verheug me op je terugkomst en jouw nieuwe tijd als ex-bakker te mogen meemaken.
    Behouden thuiskomst! Groetjes .

  • 31 Oktober 2010 - 10:55

    Cuytje:

    op nor de volgende moeie reis!!!!!

    XSil

  • 31 Oktober 2010 - 11:22

    Hansengertie:

    Ha Bekker,

    Dageliks met veul plezeer laeze weej dien verslaag. Wilbert jong weej wiste neet dets dich zoveul talent bezits.
    Van paerdrieje, kleier wasse en ophange, sterrekieker, mertkaupman, ENGELS toet bakke van Tibetaanse mikskes.
    Gang us wat mier euver de grens dan geis ze vanzelluf euver dien eige grens.
    As boekhouwers vraoge weej os aaf of ze ok genog yuans haes gevange op de merret??? Haese ok raekening gehalde met de btw???
    Weej winse dich verder nog ein paar feine daag in Tibet en ein hiele gooije truukreis.
    Zeen os weer in ut Holt Blierickse of omgaeving.

  • 31 Oktober 2010 - 14:27

    Rboogers@planet.nl:

    Hee vriend van me,

    Leuk en machtig interessant. Fijn jullie weer eens te zien !
    Rene Boogers

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wilbert

Welkom. Op deze site laat ik je zien wat ik ga doen in de komende weken. Leuk dat je de site bezoekt. Groeten Wilbert

Actief sinds 29 Sept. 2010
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 57439

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2010 - 05 November 2010

Tibet Bakery

Landen bezocht: