Vrijdag 29 Oktober 2010 - Reisverslag uit Shigatse, China van Wilbert Rutten - WaarBenJij.nu Vrijdag 29 Oktober 2010 - Reisverslag uit Shigatse, China van Wilbert Rutten - WaarBenJij.nu

Vrijdag 29 Oktober 2010

Door: tibetbakery Wilbert.

Blijf op de hoogte en volg Wilbert

29 Oktober 2010 | China, Shigatse

Vrijdag 29 Oktober 2010

Met een deken over me heen getrokken begin ik aan het verslag van vandaag. Om precies 6:30 ging mijn wekker af en moest ik me klaar maken om alle gebakken broden en broodjes samen met de dames in de truck van Mike te laden voor de verkoop in Shigatse. Het was nog donker maar snel genoeg kwam de zon al weer op. Het was behoorlijk koud en ik had me gelukkig warm aangetrokken (dit waas waal nudig zoals later zal blieke, maar ik bin nog altied un klein bietje une werme bekker dae neet zoe good teage de kelt kin ) voor diegene die dat al gedacht had schrijf ik het er maar even bij en wie het ander denkt bij deze hi,hi) ...na een( prachtige rit) van meer dan een uur kwamen we aan bij de markt. Ik weet nog van de vorige keer dat ik in het begin wel schrok toen ik de plek zag waar alles verkocht moest worden, en zo was het ook deze keer. Mijn god als je dit voor de eerste keer ziet dan moet je wel even slikken (maar ut wint waal snel mot ik zegge) binnen enkele seconden hadden ze de tafel vol liggen met broden en broodjes, ik had me al bedacht om het een beetje netjes neer te leggen, je weet wel product bij product en een mooi hand geschreven kaartje erbij met de naam en prijs van het product (nog gen 1 second loog ut grei op taofel en d'r waas al d'n ierste klant) dus de hele voorraad lag op elkaar en de eerste verkoop was al gedaan. Ik heb alles van een afstand bekeken en ik moet zeggen er was zoveel te zien dat je niet in de gaten had dat het vroor. Sommige die wel eens een markt in China hebben bezocht , die weten dat er werkelijk alles kan en ik bedoel dan ook alles. Het vlees ligt er open en bloot maar dat is normaal, je hoort continu roggelen en spugen, en niet alleen door mannen maar de dames (kinne auk ein potje kleken, en neet eine kier maar de ganse tied) honden lopen er angstig rond en proberen het eten te pakken te krijgen die de slagers op de grond hebben gegooid, en komen de honden in de buurt dan hoor je af en toe een jankende hond (wegspurte um det de eine trap haet gekrege van dae zelfde slegter). Dan komt Hay op zijn brommer voorbij en Chang die met z'n kar vol bevroren varkens even een voorraadje karkassen komt brengen die dan gelijk met de botte bijl worden gehalveerd (ze doon dit met eine biel en eine moker van ik dink 3 kg en dan maar meppe op det vleis) terwijl veel van het vlees dat wordt verkocht langs mij door de gehakt molen wordt gedraaid, het is werkelijk een film wanneer je dit alles van een afstand bekijkt. Ondertussen wordt er natuurlijk ook brood verkocht, op het begin liep het niet zo goed, maar totdat ze de wafels lieten proeven en er steeds meer klanten kwamen. We stonden er om 9:30 en om 12:00 was alles verkocht (ik had ein paar dinge gekocht en ik zei, verkaup det auk maar) en ook dat was zo verdwenen. De dames waren helemaal blij en ik natuurlijk ook. We hadden in totaal meer dan 20 kg deeg gemaakt en dat was voor hun het meeste wat ze tot nu hadden verkocht, en nu maar hopen dat ze de volgende keer ook zoveel succes hebben. Nog even op het vlees terug komen wat door de gehakt molen gaat, het gaat zo. Je hebt een plastic zak gekocht vol met vlees (en as dae zak net neet ut gewig kin dragen wat d'r inzit en ut zooitje dondestraolt op de grond dan pak ze det toch effe op) en het wordt daarna in motjes gehakt of dat er niets is gebeurd. De gehaktmolenaar was zo druk bezig dat er een stuk vlees op de grond viel (toen waas de poetsvrouw nog neet gewaes) en hij vroeg aan mij geef je even het stukje aan en hupetee door de molen. Na de verkoop van het brood gingen we even eten bij de Tibetaan.(zie foto)bij dit restaurant krijg je heerlijke noedelsoep en veel suiker thee. Ik vind het prachtig dat ik de gelegenheid krijg om met hun mee te gaan naar plekken waar je als toerist echt niet komt, zo zijn we even (ein paar kilo (25kg) petatte gaon haole) en een zak gerst gehaald voor maken van stjempa...(dit wordt gemaakt door water met gerst in een kom samen te knijpen tot een bal, en dit wordt dan rauw gegeten. Het vult de maag maar het is een monotoom voedsel waar ze trouwens met de bakkerij verandering in willen brengen door meer brood te gaan eten, dit zal in ieder geval gebeuren op de boerderij. Het was vandaag een speciale dag in Tibet, veel Tibetanen, vooral de mensen uit de dorpen kwamen vandaag naar de TA SHI LHUN PO MONASTRY. Dit is een van de vier belangrijkste tempels in Tibet voor het boeddhisme.
Ik had Mike gevraagd of we er even naar toe konden rijden ,en we zijn dan ook de door de hele stad gereden. Je komt werkelijk ogen tekort om alles te zien laat staan om het op te nemen of vast te leggen op foto. We zijn voor de ingang gestopt en zij hebben mij de gelegenheid gegeven om een paar foto's te nemen en een indruk te krijgen hoe groot het is. (Ut duurt 4 oor veur deze alles heez gezeen) op deze dag is er weer zoveel gebeurt dat ik er nog wel een verslag aan vast kan plakken
Ik slag deze dag op, en wanneer ik thuis ben en de foto's bekijk dan hoop ik dat ik de sfeer weer terug kan halen en weer kan genieten van dit moment. Morgen is mijn laatste bakdag en we bekijken of er nog dingen zijn die ze willen maken of oefenen en we bespreken uiteraard de dag van vandaag en of ze het volgende week anders moeten doen.
Vannacht of morgen is de maan minder sterk en ik wil toch (de sterre zeen die geej auk kint zeen en as ik dan thoes naor d'n hemel kiek dan dink ik teruk aan deze tied, slaop lekker en wies morge)


Veul leefs

Shoo ah

Wilbert.

(Als jullie het leuk vinden de site van de mensen uit Nederland te bekijken die ik heb getroffen in Shigatse, kijk dan even op bij hun reisverslag van 25/26 Oktober en er staat een stukje over onze ontmoeting.) ze staan ook onder mijn reisvrienden.

  • 29 Oktober 2010 - 14:52

    Anita H.:

    het is alweer een paar verslagen geleden dat ik heb gereageerd maar ik lees ze wel elke dag.
    Ik realiseer me dat je volgende week om deze tijd misschien alweer op de terugweg bent misschien alweer thuis bent????Niet te filmen zo snel gaat dus een maand!!!!
    Tof dat jullie zo goed verkocht hebben wat ôzze
    (werme???) bekker klaor krieg dao op ut daak van de wereld.
    Het komt er dus niet zo opaan als het inpakken van de brûûdjes van de tang haha.Enne wat het vlees betreft het was daar nog wat voor Leike!!!!! Nou dat was het wel weer tot mails.

    Groeten Anita medewerker v.d. week.

  • 29 Oktober 2010 - 15:25

    Jeannette:

    Wat weer een prachtrige broodjes. Hopelijk lukt het ook zo als ze het zelf moeten doen als jij er niet meer bent. Goede omzet gehad? In elk geval alles verkocht. Dat kon ik niet zeggen toen ik vanmiddag van het werk afkwam. Complimenten. Bij het verhaal van het vlees moet je niet teveel nadenken. Wij zouden denk ik allemaal spontaan voedsel vergiftiging of zo krijgen. alhoewel we hier ook altijd zeggen: zand schuurt de maag.
    Hoe gaan je laatste dagen er nu uitzien? Groetjes Jeannette.

  • 29 Oktober 2010 - 15:30

    Cuytje:

    wat zulle de meiden trots zien gewees met de verkaup!!Tof wilbert..de hebs ut gewoen geflikt!!!

    XXXSil

  • 29 Oktober 2010 - 15:44

    Hans:

    Good gedaon.heite bekker!
    Alles verkoch..mos toch ein bietje trots zien gewaes op dien maedjes.
    Wat ut vleis betref...neet vuul verschil met heej..misschien de zelfde opleiding gehad als ik?
    letste waek...maak der wat van!!
    groetjes Hans

  • 29 Oktober 2010 - 17:42

    Silricky:

    PROFICIAT WILBERT!!!

    vvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvvv
    (tibetaanse vlaggetjes heej boave oetgebeeld)

    En zeg speciaal teage de meedjes en idderein det Nederland (Holt- Blierick en umstreeke) trots is.
    Neet vergeate..!!!

    Shoo-ah Silvia


  • 29 Oktober 2010 - 18:42

    Toos:

    Proficiat Kaerel!

    Waat ein suc6 op de merret.....zuus ze waal det ze ut échte werk nog neet kins laote...dich huurs neet persé in ein bekkerie maar wal tusse de minse, lleeft enne hiel haup....
    Wat zal t raar zien um waer in H.Blirick te aarde....
    Geneet nog vaan den tied den ze dao hebs!
    Leefs,

  • 29 Oktober 2010 - 19:56

    Jules, Ans & Kids:

    Waat ein succes met die Holt-Blierickse recepte!! En dan hebben ze die bruudjes van de tang nog neet gepreuf! Veur dich zelf is dit dink ik waal de kers op de taart. Harstikke leuk!! Nog ein waek te goan; en dan is dae moand alweer um; time flies when you're having fun! Nog ein lekkere lestte waek. Volgende waek bis dich weer lekker beej dien Willke en dien Blaage. Groetjes, Jules, Ans, Isa & Sam

  • 01 November 2010 - 09:13

    Saaia En Co:

    wilbeeeert, wat ernorm leuk om jouw verhalen te lezen. Ik lees ze allemaal voor hier. Ik weet niet wat je gewent bent in Venlo maar om 12 uur uitverkocht is erg goed hoor! Wij begrijpen heel goed wat je voelt. Onshart ligt ook in Tibet en we genieten niet echt meer hier in Nepal, we denken er met weemoed aan terug. Je doet heel goed werk en je mag erg trots zijn op wat je bereikt daar!! Wij vinden je een kanjer en een topper!! Enne.... maar ff geen gehaktballetjes eten daar he! De fotos zijn om te watertanden!

  • 01 November 2010 - 20:41

    Ton:

    ha wilbert

    waat good van og same det de verkaup zoee good waar gegaon lier ze nog maar un paar krintebul te make en dan mosse alweer truuk
    jong vaerder nog un feine waek op ut daak en tot schriefs

    ton

  • 02 November 2010 - 14:28

    Truus:

    wilbert
    bijna zit ow reis dur op
    hopelijk hedde het hiel fijn ervaren. goeie reis terug

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Wilbert

Welkom. Op deze site laat ik je zien wat ik ga doen in de komende weken. Leuk dat je de site bezoekt. Groeten Wilbert

Actief sinds 29 Sept. 2010
Verslag gelezen: 130
Totaal aantal bezoekers 57438

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2010 - 05 November 2010

Tibet Bakery

Landen bezocht: